سفارش تبلیغ
صبا ویژن

درباره داروخانه شبانه روزی قلهک

دیابت نوع 2 و تاثیر مکمل ها

دیابت نوع 2 و تاثیر مکمل ها

دیابت یا بیماری قند خون چیست؟

در بیماری دیابت سطح قند خون از حد معمول خود بالاتر می رود. به این حالت هایپرگلیسمی نیز گفته می شود. غده پانکراس که مسئول ترشح هورمونی به نام انسولین بوده که قند خون را به انرژی تبدیل می کند. در دیابت نوع 2، بدن انسولین می سازد اما سلول نمی توانند به درستی از آن استفاده کنند. به این حالت مقاومت انسولینی می گویند. در مراحل اولیه این بیماری، پانکراس حداکثر تلاش خود را به کار می گیرد تا انسولین بیشتری تولید کرده و انرژی به سلول ها برساند. اما با گذر زمان، سلول های پانکراس آسیب دیده و توانایی تولید انسولین را از دست می دهند . تا به امروز، متخصصان دقیقا نمی دانند که چه چیزی باعث وقوع این بیماری می شود. اما به طور کلی ترکیبی از فاکتورهای مختلف مثل وراثت، اضافه وزن شدید، بالا بودن قند موجود در کبد، ارتباط بد سلولی و همچنین سلول های شکسته بتا، می توانند در بروز این مشکل تاثیرگذار باشند.

این مطلب را از دست ندهید : گیاه دارویی به نام جینسینگ

 

تاثیر مکمل های دارویی و گیاهی بر کنترل قند خون افراد دارای دیابت نوع دو

با توجه به این که دیابت یک مساله بزرگ در سلامت عمومی جامعه محسوب میشود اولین و بهترین روش برای درمان دیابت تیپ دو قطعا کنترل رژیم غذایی و بهبود سبک زندگی افراد است ولی مسئله در حال حاضر جامعه امروزی استفاده از مکمل های صحیح در کنار درمان اصلی که توسط پزشک تجویز میشود .بسیاری از مکمل های موجود میتواند باعث تداخل و یا بهبود عملکرد سیستم کنترل قند بدن شود.

در دیابت تیپ دو جهت کنترل دو عامل مهم همیشه بررسی میشود:

  • قند ناشتا (Fast Blood Sugar )
  • فاکتوری جهت ارزیابی بلند مدت قند خون ( HbA1c )

بسیاری از تحقیقات جامع نگر به بررسی تاثیر دارچین ( Cinnamon ) بر روی قند خون ناشتا پرداخته اند که همه آنها تاثیر دارچین را بر افزایش حساسیت سلول ها به انسولین وکاهش قند خون ناشتا را بیان کرده اند . این مکمل گیاهی با داروهایی چون آسپرین ، سلکوسیب ، آکاربوز تداخل دارویی دارد و در این شرایط حتما باید توسط پزشک تجویز شود.

مطالعات علمی نشان می دهد فیبر ها هم بر کاهش قند خون ناشتا موثر هستند.این نوع مکمل ها با جذب آب باعث کاهش اشتها و در نتیجه کاهش کالری ورودی به بدن و در نتیجه در بلند مدت باعث کاهش وزن و کاهش قند خون ناشتا میشوند.

یکی دیگر از مهمترین مکمل ها ویتامین ب 1 است که نقش بسزایی در کاهش علائم ناشی از تاثیر دیابت بر کاهش تحریک پذیری سلول های عصبی اندام های انتهایی دارد اگر چه این ویتامین در حبوبات و آجیل و گوشت است ولی دوز درمانی بین 100 تا 300 میلی گرم با نظر پزشک متغیر می باشد.

ویتامین دیگری که بسیار مورد توجه قرار میگیرد برای کمک درمان در افراد دیابتیک ویتامین ب 12 هست که در اکثر افراد دارای دیابت تیپ دو کمبود آن مشاهده میشود ، که کمبود آن میتواند منجر به نوروپاتی محیطی شود (از علاِم نوروپاتی محیطی میتوان به گزگز اندام های انتهایی مانند دست و پا اشاره کرد )

این ویتامین بسته به دوز دستور مصرف های گوناگونی دارد و داری اشکال دارویی متفاوت است.

ویتامین ب 12 دارای عملکرد های بسیار زیادی در بدن است برای مثال در پروسه تولد DNA و تولید سلول های قرمز و عملکرد سلول های عصبی نقش به سزایی دارد

این ویتامین بیشتر در فراورده های حیوانی ( تخم مرغ ، گوشت ، مرغ و در مکمل هایی دارویی یافت میشود.

با افزایش سن توانایی جذب این ویتامین از دستگاه گوارش کم شده در حالیکه نیاز به آن ثابت است و معمولا افراد در سنین بالا دچار دیابت تیپ دو میشوند

افراد دارای ریسک برای کمبود ویتامین ب 12 :

  •  افراد مسن
  •  افرادی که جراحی در ناحیه دستگاه گوارش داشته اند
  •  افرادی که داروی متفورمین استفاده میکنند ( این دارو از اصلی ترین دارو های تجویزی برای افراد دیابتی است )
  •  افرادی که به میزان زیادی داروهای آنتی اسید استفاده میکنند ( دارو ها آنتی اسید آلومینیوم آم جی اس ، فامو تیدین ، امپرازول ، پنتوپرازول ، … )

میزان مورد نیاز ویتامین ب 12 با توجه به سن :

• Infants up to age 6 months: 0.4 mcg

• Babies age 7-12 months: 0.5 mcg

• Children age 1-3 years: 0.9 mcg

• Kids age 4-8 years: 1.2 mcg

• Children age 9-13 years: 1.8 mcg

• Teens age 14-18: 2.4 mcg (2.6 mcg per day if pregnant and 2.8 mcg per day if breastfeeding)

• Adults: 2.4 mcg (2.6 mcg per day if pregnant and 2.8 mcg per day if breastfeeding)

علاِم کمبود آن :

  • رنگ پریدگی
  • خستگی و احساس گیجی
  • علائم نوروپاتی ( این علاءم ناشی از این است که ویتامین به 12 نقش به سزایی در تولید میلیین دارد که میلیین یک پوشش در اطراف سلول های عصبی است )
  • ایجاد مکرر زخم های دهانی

این مطلب را از دست ندهید : همه چیز درباره ویتامین هاو مواد معدنی

 

راهکارهای پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت نوع2

به غیر از مکلمل ها که تاثیر خوبی بر دیابت نوع 2 دارند سبک زندگی و رژیم غذایی مهمترین عامل جهت پیشگیری از ابتلا به این بیماریست.برخی از عوامل مهم پیشگیری عبارتند از:

تغذیه سالم و سرشار از فیبر

پیروی از رژیم غذایی سرشار از فیبر که شامل میوه ها، سبزی ها، پروتئین و چربی های سالم(چربی های غیر اشباع) و همچنین غلات کامل می شود.خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

کاهش وزن

در صورتی که شما به اضافه وزن دچار هستید وزن خود را کاهش دهید.

 تحرک بدنی

تحرک بدنی باعث میشود سوخت و ساز بدن افزایش یافته و قند بیشتری به انرژی تبدیل شود و در نتیجه مقاومت انسولینی کاهش می یابد. اگر تحرک ورزشی ندارید با یک پیاده روزی ساده از امروز شروع کنید.

ترک سیگار

یکی دیگر از عواملی که مقاونت انسولین در بدن را افزایش میدهد و بدن را به سمت ابتات به دیابت نوع 2 افزایش می دهد سیگار است.

دیابت نوع 2 بیماری خزنده ایست که به مرور زمان رشد پیدا می کند و در صورتی که نشان هایی مشابه افزایش میزان گرسنگی، کمبود انرژی و احساس بی حالی، افزایش یا کاهش ناگهانی وزن، تشنگی مفرط، تکرر ادرار، خشکی دهان، خارش پوست و تاری دید را تجربه کردید حتما به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

نوشته شده توسط خانم دکتر قشقایی

مکملهای مولتی ویتامین

قرص مولتی ویتامین MULTIVITAMIN مینرال یوروویتال (30 عددی)

قرص مولتی ویتامین MULTIVITAMIN مینرال یوروویتال (60 عددی)

 

[

چرا از سایت داروخانه شبانه روزی قلهک خرید کنیم؟

خرید تمامی اجناس داروخانه با فاکتور رسمی

سایت با مجوز رسمی از معاونت غذا و دارو

بازرسی دایمی از طرف معاونت غذا و دارو 

قیمت مناسب در کنار محصول معتبر

ارایه فاکتور فروش رسمی

 ارسال سریع 

با خیال راحت خرید کنید.

 

برای خرید اجناس مورد نیاز آرایشی و بهداشتی از ادرس زیر استفاده کنید:

www.gholhakpharam.com